Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
Za sebou mám další dlouhý den a já doufám, že uhlí dorazí včas. Moje firma ještě žádného klienta nezklamala, zboží i pasažéry vždy dopravila bezpečně a včas. Teď ještě uložit a jde se domů.
K instalaci potřebujete dva balíčky, které mají dohromady asi 1,5 MB. Ty si můžete stáhnout z internetové stránky projektu www.simutrans.cjb.net.
Přihlaste se do shellu jako root. Adresář simutrans z balíčku
simubase-verze.zip zkopírujte (např. v Konqueroru nebo mc) např. do adresáře /opt. Soubor simutrans z balíčku simulinux-verze.tar.gz nakopírujte do
/opt/simutrans.
Potom nastavte práva adresáře /opt/simutrans tak, aby hru
mohli spouštět všichni uživatelé. Toho dosáhnete například příkazem
chmod 755 /opt/simutrans. Dále nastavíme práva dvěma
podadresářům, aby si všichni hráči mohli ukládat své herní pozice a obrázky
ze hry. Provedeme to příkazem chmod 777 /opt/simutrans/save
/opt/simutrans/screenshot.
Hru spustíte tak, že se v okně s příkazovou řádkou nejprve přepnete do
adresáře /opt/simutrans a poté zadáte příkaz ./simutrans. Pokud na druhém řádku vynecháte parametr -res 5, spustí se hra v celoobrazovkovém režimu.
cd /opt/simutrans
|
Po zdárném spuštění a zobrazení uvítacího dialogu se objeví hlavní menu a dialog pro výběr jazyků. Mezi nimi je i položka Cesky, která výstižně naznačuje, že lokalizace je zatím bez diakritiky a není úplně kompletní. V menu si můžeme vybrat, zda načíst dříve uloženou pozici nebo začít novou hru. Ve druhém případě můžeme nastavit některé parametry nového světa.
Cílem je dle autorů vybudovat funkční dopravní síť, která propojí různá města a průmysl. Druhotným cílem je co nejvíce zbohatnout. Je třeba mít také na paměti, že počítač ovládá pět virtuálních protihráčů. Hra skončí neúspěchem (bankrot), pokud se hráč zadluží (dostane se do mínusu) a dluh během tří měsíců herního času nesplatí.
Po terénu se pohybují dva kurzory myši. Klasická šipka ovládá ikony na horním panelu a obsah otevřených oken. Obrázek zvoleného nástroje (lupa, kolej, ...) potom určuje místo, kde se má stavět, bourat apod. Když na cokoli kliknete lupou, zobrazí se vám o tom podrobné informace.
Území zatím sestává z několika izolovaných měst, průmyslu rozesetého po krajině a vodních ploch s ropnými vrty. V této fázi není osobní doprava lukrativní. Doporučuji proto začít s přepravou nákladů.
To, který důl nebo továrna komu své výrobky dodává, zde nezáleží jen na technologické návaznosti (surovou ropu berou v rafinerii, nikoli v knižním velkoobchodu), ale i na kontraktech mezi jednotlivými subjekty, které stanovil počítač. Těch se lze dopídit kliknutím lupy na příslušnou provozovnu. Z informačního okna se dozvíme, co se zde produkuje (Vyroba) a kdo to koupí (Spotrebitel). Vedle každého spotřebitele je tlačítko >>. Pokud jej stisknete, přesunete se k příslušnému podniku. Zpět se dostanete kliknutím na obrázek původního podniku v okně.
screenshot).Ovládání je hodně intuitivní, proto nastíním jen základní pravidla.
Stiskněte t nebo klikněte na ikonku železnice v horním panelu a vyberte první ikonu. Nejprve je totiž nutno položit koleje. U výrobce i
spotřebitele musí být vybudovány železniční stanice. Ta musí zasahovat do
okruhu tří políček od podniku. Stanice může sestávat z více sousedících
polí. Každé pole může obsloužit dva vagóny.
Pro vypuštění vlaku na trať je nutný ještě depot. Ten lze postavit jen na konci tratě. Když na něj potom kliknete lupou, zobrazí se okno, v němž můžete stavět vlaky, stanovovat jim jízdní řád a pouštět je na trať. Vlaky tažené něčím, co má v názvu "přední lokomotiva" musí být ukončeny "zadní lokomotivou", kterou najdete v záložce s vagóny. Již vypuštěnému vlaku můžete měnit jízdní řád po té, co na něj kliknete lupou. Vagóny lze měnit jen v depotu. Tam vlak pošlete tak, že mu depot zařadíte do jízdního řádu.
Dopravu na kolejích je možné řídit návěstími (signály). Nástroj k jejich stavbě najdete pod ikonkou železnice. Při prvním kliknutí postavíte obousměrné návěstí. To je vhodné pro oddělení dvou jednokolejných větví tratě. Při dalším kliknutí na již stojící návěstí se toto změní na jednosměrné, potom na opačné jednosměrné a na potřetí zase zpět na obousměrné. Jednosměrky mají výhodu při stavbě vícekolejných tratí. Ty je nutno řešit prostě paralelními jednokolejkami s řízením směru pomocí signálů. Další výhodou návěstí je jejich funkce působit jako hranice při elektrifikaci tratě.

Obrázek 1: Ukázka dvoukolejné tratě
Při stavbě silnic můžete využít již existující silnice ve městech. Místo železničních stanic se pro nákladní dopravu staví nakládací prostory a pro osobní autobusové stanice. I pro autodopravu je nutné postavit depot. Pro vypouštění náklaďáků a autobusů a stanovování a změny jejich jízdních řádů platí obdobná pravidla jako pro vlaky.
Vodní plochy lze využít dvojím způsobem - přeprava čehokoli z břehu na břeh nebo obsluha ropných vrtů uprostřed vody. Depot můžete postavit kdekoli na vodě. Při stavbě přístavu je nutné kliknout na svažující se břeh. Při sestavování jízdního řádu pro lodě se kliká na vodní plochu těsně před přístavem.
Lidé i náklad mohou cestou ke svému cíli využívat návaznost mezi jednotlivými linkami bez ohledu na typ dopravního prostředku. Přestupovat mohou i několikrát. Je nutné si ale uvědomit, že výchozí stanice začne dodávky nabízet až v okamžiku, kdy bude kompletně vybudována trasa k cíli. Tím myslím nejen stavbu cesty, ale i nákup vozidel a stanovení jejich jízdního řádu.
Přestupní uzel vybudujete tak, že postavíte nádraží, autobusovou zastávku, nakládací prostor nebo přístav, který tím dostane jméno. Další nádraží, autobusovou zastávku, nakládací prostor nebo přístav musí být postaven tak, aby přímo sousedil s polem, na kterém již stojí pojmenovaná stanice. Tím pádem druhá stanice již nové jméno nedostane, ale stane se součástí přestupního uzlu pod jménem původní stanice. Další stanoviště stejných i jiných typů přepravy lze k uzlu kdykoli přilepit.

Obrázek 2: Příklad funkčního uzlu
Tyto konstrukce vám umožní překonat vodu nebo konkurentovu trať či jen ušetří nutnost stoupání a klesání. Důležité je pochopit princip jejich stavění. Musí být vždy přímé. Délka není omezena, jen s ní samozřejmě roste cena. Silnice nebo trať musí být dovedena až k místu, kde má most nebo tunel začínat. Z místa, kde má končit, musí pokračovat další silnice nebo trať. Pro stavbu tunelu nebo mostu, který má bez změny výšky překlenout údolí, musí být cesta ukončena na svahu. Jinak nepůjde tunel postavit a most by byl zvednutý. Lze stavět mosty též z roviny k úpatí kopce. Na straně úpatí kopce musí cesta končit ve svahu, jinak nedojde k jejímu napojení na most!

Obrázek 3: Příprava pro stavbu mostů a tunelu

Obrázek 4: Zadní most vpravo není na svém horním konci spojen se silnicí!
Když chcete stavět koleje přes les a nevidíte terén pod stromy nebo když vám výškové domy ve městech brání ve výhledu, stiskněte kombinaci kláves, která běžně vede k napsání znaku uvozovky (").
Stavíte-li delší trať nebo silnici a potřebujete je mít rovné, stiskněte kombinaci kláves, která běžně vede k napsání znaku křížek (#).
Pokud se vám zdá 150 000 peněz pro začátek málo, upravte si řádek
starting_money = 15000000 v konfiguračním souboru simuconf.tab. Nepřidávejte si ale moc, jinak hra ztratí svůj půvab.
Pozn.: Článek vyšel také v měsíčníku Linux+.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Z "moderniho" Transporta jsem zvykly na megalomanstvi...
Jenze - vlaky sice mohou mit vagony ruzneho typu, problem je, ze prumysl je rozeset tak, ze je to na nic. Kdyz pouzivam 100% zaplneni, vse je OK, jenze pokud vybudovani trati s jednou masinkou, ktera ma cenu kolem 30.000 a provozni cenou kolem 3 (coz je jedno z nejlevnejsich) vcetne nadrazi a vagonu stoji kolem 60-100 tisic a prijem (nikoli vydelek) jedne otocky vlaku (ktery pendluje permanentne, protoze zdroj je vydatny) je kolem 100-200 - otocka (napr. ropa, uhli). Spocitejte si, za jak dlouho se pri realnem zisku z te trati (za nekolik desitek minut behu hry nejaka tisicovka) tato investice vrati a muze se budovat dal... - samozrejme mohu nastavit miliardy a pak by se budovalo...
Navic nevim, proc neni implementovano docela logicke, ze mam drahou masinku, ta strka vagonky - nemluvim zrovna o tom, ze bych vagony odstavil na nadrazi a s masinou jel jinam a dopravil zbozi a zase se vratil (realny stav - mame docela dost vlaku, malo masin - jsou drahe, ktere je posunuji), ale alespon o stavu jako je v RailroadTycoonu - mohu naplanovat vice destinaci a z kazde muze vyjizdet jiny mnozstvi a typu vagonu - tim bych dosahl optialnejsiho stavu. Mam obavu, ze i kdyz udelam na vydatnem zdroji velky vlak, ze zisk bude maly - presto vyzkousim (a zkrachuju:->).
Ty velky vlaky muzou byt fine, ale pak se ucekaji v nadrazi a mesicni "provoz na prazdno" i pri malem poctu vlaku jde do tisicu... - obcas najdu dul nebo jiny "raw", ktery ma "vykon" 1000 jednotek, ale je to vyjimka a zpracovatel je zpravidla na opacne strane mapy - pak by vlak byl automaticky ve ztrate, protoze zisk se rozpusti po ceste...
Jak resite dopravu komodit, pro ktere neexistuji vagony ani auta? Vcera jsem zkousel jak 84.2.0 (128) tak 84.2.3., presto nejsem schopen prevezt z mlynu mouku (flour) (grain vozim) - zkousel jsem vagony na sypky material, ale to je pro uhli atd.
Dalsi - jaky "dosah" ma pusobnost nadrazi? Nikde jsem to nevycetl, ale mam pocit, ze to souvisi i s terenem, kdyz jsem o uroven vys a 1 policko od dolu, vlak bude infinitivne cekat, jsem-li vsak na urovni a klidne dal, nadrazi se plni.
Vycetl jsem, ze nejlukrativnejsi je ocel, druha ropa/benzin. I to jsem zkousel, ale jestli jsem vydelal o trosku vice...
Je pravda, ze kolejnice jsou za relativni pakatel, coz uz neplati o vlaku, ktery by dlouhou trati prijizdel.
Jak rikam, s AI se lamu dlouho a furt jsem na ni nevyzral (a procetl vsechny dostupne tipy, triky). Jediny ceho jsem dosahl je rekneme relativne mala trat, ktera vydelava, jenze rychlosti jak bylo popsano vyse => vytvorim 1-2 trate (na vic neni pocatecni kapital) a muzu hru nechat nekolik hodin bez dozoru bezet, aby se zaplatila a ja mohl budovat dal... - tomu se rika pozitek ze hry?
Trochu spartanska grafika mi naprosto nevadi - ostatne, dalsi oblibena hra s uplne primitivnim principem/ovladanim - Gordikon je dalsi oblibenec, ackoli to vypada, ze musim byt blazen...
- ted uz to snad ani nepada, propracovane mnozstvi komodit, zajimavy zpusob uzlovani atd., to vsechno je ok a libi se, bohuzel zatim z toho nemam ocekavany pozitek.